zaterdag 22 juli 2017

8e bij EK junioren

Een mooie 8e plaats heeft Sven zaterdag 22 juli behaald bij het EK junioren in Grosseto in Italië. Foutloos ging hij over 2.05m - 2.10m - en 2.14m. Helaas zat 2.17m, wat een nieuw persoonlijk record zou zijn er niet in. Eerder die week wist hij ook al op overtuigende wijze door de kwalificaties te komen door 2.12m te halen.

Kwalificatie
Donderdag 20 juli is het Sven gelukt de finale van het hoogspringen te halen! Met een foutloze reeks 1.95m - 2.00m - 2.05m - 2.09m en in de tweede poging over 2.12m behoort hij tot de twaalf finalisten (als 8e geplaatst). Zoals Sven het na de kwalificatie verwoorde "Lekker gesprongen en zaterdag nog een keer kallen"  Sprong over 2.05m en 2.12m van de kwalificatie/

Finale
Met een goed gevoel vanuit de kwalificaties begon hij aan de finale. Het niveau van de groep lag hoog en de aanvangshoogte was dan ook gelijk 2.05m waar hij direct in slaagde. Ook de hoogtes 2.10m en 2.14m leken als vanzelf te gaan en koste hem ogenschijnlijk geen moeite. De  2.17m welke anderhalve week terug op de training nog wel lukte haalde hij nu niet. Met het resultaat een 8e plaats op het Europese kampioenschap voor junioren mag hij zeker super trots zijn!!

Dat het niveau bizar hoog lag bleek wel uit de uitslag. De nummer 4 haalde 2.22m wat neer komt op een Nederlands record bij de junioren in Nederland. Voor het podium was 2.28m nodig en voor goud werd 2.33m gesprongen wat nog nooit op het EJK was behaald. Ter vergelijk het wereldrecord bij de senioren staat op 2.45m.

Vooruitblik
Na deze intensieve periode van twee keer NK en het EJK en diverse wedstrijden is het nu even tijd om een periode van relatieve rust in te bouwen wat neer komt op een paar lichte trainingen per week ipv zes keer trainen. Mogelijk in augustus nog een wedstrijd in België om nog wat aan de techniek te werken en daarna in september voor Spado nog een tweetal competitiefinales om voor de club de nodige punten te scoren.