maandag 16 mei 2016

Start outdoor seizoen 2016

(2.07m bij T-Meeting in Tilburg)
Afgelopen 4 weken heeft Sven met zijn eerste vier wedstrijden het buiten seizoen geopend. De resultaten waren  allemaal boven de 2 meter en worden telkens steeds beter. De wedstrijden staan in het teken van het hoofddoel het WK voor junioren in juli van dit jaar. Hier een korte terugblik op afgelopen periode.

Voorbereiden op nieuw seizoen
Na het NK indoor in februari is het even stil geweest met wedstrijden. In de maanden maart en april is gewerkt aan het verbeteren van de lenigheid, stabiliteit, conditie en kracht. Het is dan een aantal weken flink afzien maar noodzakelijk als basis voor het buitenseizoen. Eind april wordt er dan over gestapt op techniek trainingen. De wedstrijden in deze periode staan dan ook in het teken van het oefenen  van technische aanpassingen. Er wordt dan in deze periode ook niet gestreefd om richting zijn persoonlijk record van 2.16m te springen maar om de trainingsopdracht  goed uit te voeren.

(trainings)wedstrijden
Voor Spado nam Sven op 24 april deel aan de senioren competitie.  Aangezien dit in de trainigsopbouw eigenlijk een wedstrijd is die te vroeg in het seizoen zit was hier de opdracht om met een minimaal aantal sprongen voldoende punten voor de ploeg binnen te halen. Onder winterse omstandigheden was 2.00m en daarmee een 2e plaats voldoende om 11 van de 12 punten te halen.

Een week later volgde op 1 mei de eerste competitie voor A-junioren. Hier behaalde Sven 2.05m. De mat was relatief klein en laag waardoor de kans bestond om naast de mat te landen. Om dit te voorkomen kon hij bij het springen niet op volle snelheid aanlopen. Meer dan de 2.05m zat er dan ook niet in.

Bij de "Harry Schulting Games " op 5 mei in Vught lagen de persoonlijk records van de deelnemer tussen de 2.00 meter en de 2.24 meter. Op voorhand leek dit een wedstrijd van hoog niveau te worden.  Trainingsdoel was om vanaf 2 meter te starten aangezien dit bij het WK ook de aanvangshoogte is. De aanvangshoogte (2.01m) lukte pas in de 3e poging maar was zeer overtuigend en ook de 2.06m ging goed. De 2.09 bleek nog te hoog gegrepen. Het resultaat was echter wel dat hij die dag de 2e plaats in de wacht wist te slepen tussen de senioren!

Op 2e pinksterdag bracht deelname aan de T-Meeting bij Atilla in Tilburg een resultaat van 2.07m. Afgelopen wedstrijden laten een mooie groei in hoogte zien (2.00m - 2.05m -2.06m -2.07m) en zijn een goede start van dit outdoor seizoen.

Vooruitblik
De komende twee weken staan, niet geheel onbelangrijk, in het teken van het behalen van het havo examen. Daarna volgen nog twee competitiewedstrijden om vervolgens half juni aan het NK voor senioren deel te nemen en twee weken later staat alweer het NK voor Junioren op de kalender.  Hierna volgt het hoogtepunt van dit seizoen namelijk deelname aan het WK voor junioren in Polen.