zaterdag 1 juli 2017

NEDERLANDS KAMPIOEN bij NK Junioren

Ook in 2017 is het weer gelukt hoogspring kampioen van Nederland bij de junioren te worden. Zaterdag 1 juli was een hoogte van 2.07m goed voor goud. Twee weken eerder met 2.13m de limiet voor deelname aan het EK junioren in Italië behaald. Dit zorgde er voor dat ik in de voorbeschouwingen genoemd werd als favoriet voor de titel en dit heb ik dus ook waar gemaakt.

NK junioren
Favoriet of niet je kunt je pas kampioen noemen als je de wedstrijd wint. De druk van de favorietenrol speelde in de wedstijd niet mee. De sprongen op 1.95m, 198m en 2.01m waren foutloos. Bij het behalen van de 2.01m was de titel al binnen. Omdat ik toen nog alleen in de wedstrijd zat heb ik na 2.07m (foutloos) nog een aantal pogingen op 2.12m gedaan. Dit zat er op het NK nog net niet in maar moet in een van de volgende  wedstrijden zeker mogelijk zijn.

NK senioren
Half juli staat het NK voor senioren nog op het programma. Op zaterdag is de kwalificatie en de beste 8 gaan door naar de finale op zondag. Tussen de eerste 5 deelnemers zit maar 8 cm verschil in hun PR. Het belooft dus een mooie strijd te worden en zijn er zeker kansen op het podium zoals afgelopen winter waar ik het indoor kampioenschap bij de mannen heb gewonnen. Wie weet is lukt dat nu weer wel. Het podium halen als junior bij de mannen is natuurlijk ook al een topprestatie.

Op weg naar het EK junioren
Ter voorbereiding voor het EK junioren staan de komende weken nog een aantal trainingen op het programma. Daarnaast is er een bijeenkomst op Papendal waar de teampresentatie van alle deelnemers aan het EK junioren plaats vindt. Na het NK voor senioren is het gelijk koffers inpakken en reist het gehele team van ca 25 junioren naar Grosseto in Italië om daar op hun onderdeel de strijd aan te gaan met andere talentvolle Europese atleten.

Op het EK staat op donderdag de kwalificatie op het wedstrijdschema. Vermoedelijk dat een hoogte van tussen de 2.11m en 2.14m nodig is om de finale van zaterdag te halen. Niet onmogelijk maar in alle realiteit wel een hoogte waar alles voor moet kloppen en je je geen foutjes kunt veroorloven. De ervaring van vorig jaar op het WK junioren kan mij nu zeker goed van pas komen.